Idag gikk jomfruturen til E-Flite Scimitar og Icon A5 av stabelen.
Scimitar er en modell jeg har gledet meg til en stund, og kan vel med en gang konkludere med at den svarte til forventningene og mer til.
Etter en rask monteringsjobb stod modellen klar på stuegulvet på fredag ettermiddag. Propellen ble balansert og alt av utslag og tyngdepunkt nøye sjekket. med 4s lipo, Thrust vectoring og generelt en stor modell valgte jeg å være ekstra nøye med alt det tekniske. Alt viste seg å være korrekt i følge manualen bortsett fra propellen som trengte litt balansering.
På søndag var det bare å komme seg ned på isen fortest mulig for å ta jomfruturen uten alt for mangetilskuere. Ror utslag og understells funksjon ble nøye sjekket før jeg til slutt bare dyttet stikka framover og lot det stå til….
Modellen humpet litt på den noe ujevne isen før den slapp bakken og virkelig akkselererte avgårde. Her var det nok power for de fleste…. Grunleggende manøvere som loop, roll og stall ble testet før en del low passes og til slutt landing ble testet.
Den flyr rett og slett på skinner så lenge man holder farten oppe. Vertikalt drag i det uendelige og fin dyp brumming fra motoren mer en skrikingen man vanligvis får fra slike vinger med bakmontert motor.
Litt senere dukker Petter og Jon, fra Parkpilotene, opp og skulle filme. De hadde med seg en Icon A5 som ble satt sammen i full fart før den også ble testet. Her var det overaskende mye skyv, men når man husker på at Icon er ett amfibie fly, og skal kunne ta av fra bakken også så er det greit at det er mer en nok.
Icon viste seg å være en fin og ganske stabil flymaskin, men litt overaskende stall egenskaper, den stallet veldig brått, men da ved veldig lav flyfart i medvind. Ikke noe kjempe skummelt, men greti og være klar over for de som ikke venter seg det.
Begge modellene ble filmet til bruk i kommende episoder av Parkpilotene.
Jeg lar bildene tale for seg 🙂