Åttende runde av årets F5J cup fullført!
Startende: Alf-Erik, John, Morten og Otto.
Andre plass denne gangen gikk til… ? 🙂
Det begynner å bli tidlig mørkt, og med start først kl. 18, rakk vi kun 3 omganger. Vi vurderer å starte kl. 17.30 førstkommende onsdag, så får vi heller «restarte» kl. 18 om det skulle komme noen uanmeldte….
Det var relativt «flatt» føre, men det gjaldt å time høyden riktig i forhold til tid. Helst skli inn på merket ved 10 min. Det er ikke alltid så lett.
Jeg nevnte det tidligere, og John klatrer oppover på lista. Nå er det like før han inntar toppen 🙂
Ellers er det som vanlig mye interessant statistikk i de forskjellige resultatene under.
Vedlagt linker til resultat for stevne, runde score, flight score, landings resultater, høyde straff og totalt i F5J Cup’n etter 8 runder. Fra nå av er det stryk runder!
F5J Cirrus Cup får stadig besøk fra nye interesserte fra nær og fjern (mest nær). Flere lurer på hvor man får kjøpt modeller og om det er brukte til salgs. Omsetningen av brukte rene F5J modeller og konverterte F3J modeller i det siste tyder på en økende interesse. Bare de siste par/tre ukene har det gått et par modeller til Arendal, hvor det er flere ivrige piloter som ønsker å konkurrere. Har snakket med et par, og dem håper å muligens sette opp et Norges Cup stevne neste år.
Pga den økende interessen, onsdags cupen sitt uoffisielle innslag, og behov for mer opplæring, har de ivrigste av oss foreløpig diskutert om vi skal ta inn et nytt aspekt for cup’n neste år.
Spotting! Hva er det?
Hva er det viktigste FØR du kaster modellen? Jo, å vite HVOR du skal fly, og hvor høyt du skal slå av motor. Her har mange mye å lære. I alle fall meg. Så mitt forslag går ut på å bruke et minutt før start å spotte HVOR det kan være termik. Dette kommuniseres til tidtager. Om piloten deretter flyr direkte dit, slår av motor f. eks under 100 m (kun forslag), finner termik og stiger på dette, så HALVERES høyde avlesning på Altis (høydemåler). Eks. avleses 80 m, skrives det ned 40 m. Et argument i mot, er at dette allerede er innbakt i poengsystemet. Ja, det stemmer, men dette er for at man skal ha en egen, spesiell fokus på spotting, og bli belønnet for dette! Dette er alfa/omega får å kunne bli en bedre pilot. Gjelder selvfølgelig like mye for F3J. Jeg har også nevnt det for andre, og flere synes dette er veldig interessant, nettopp som opplæring. En halv time med Alf Erik på plassen lærte meg mer om termik enn all tid jeg har stått for meg selv på Spydeberg! Så her er det potensiale. Her er det ikke snakk om noen strenge regler. Tipper de fleste ser fort om de er i en boble eller ikke.
Husk det viktigste: «Onsdags» cupen er KUN trening, så her har vi virkelig muligheten av å legge inn slike muligheter for opplæring. Så kan vi heller ha riktige regler på de offisielle Norges Cup stevnene.