Hei Alle 🙂
Team Norway er vel fremme i Brasov i Romania for VM F3J 2018 🙂
Cirrus er representert med Jonar som flyr sitt foreløpig siste VM som junior i VM F3J (kanskje vi kan håpe på regelendringer som vil øke junior til 23 år som andre idretter? 🙂 ). Vi valgte å kjøre bil fra Oslo og nå er en hektisk uke tilbakelagt uten at vi har hatt noe ledig tid til å skrive reisebrev 🙁
Mandag startet Jonar og Arild fra Oslo mot Langesund og ferja til Danmark for første natt i Hanstholm. Noe hang-morro ble det dog liten tid til da vi ankom Hanstholm Camping klokka 2100 – og avreise videre sammen med Kenneth og Matias ble avtalt til 0630 tirsdag morgen.
Tirsdag ble en lang dag i bil. Klokka ca midnatt tirsdag kveld ankom vi Brno i Tsjekkia og et trivelig hotell der etter ca 1400km. Det var godt å komme frem for en kort natt søvn før planen var å kjøre videre til Brasov med planlagt dagsetappe på ca 1000km.
En bekymring hadde imidlertid meldt seg – skrapelyd ved oppbremsing. Den slapp riktignok taket tirsdag, men onsdag var det ikke mulig å få ulyden til å slippe. Heldigvis var det et VW merkeverksted ikke mange km unna hotellet så redningen så ut til å være nær. Men artig nok var alt like vanskelig hos VW i Tsjekkia som det er hos Svindel-Møller her hjemme – første mulighet var om tre uker… Var ingen annen mulighet enn å ringe NAF veihjelp. Jonars fly ble pakket inn i Kenneth sin bil tilfelle jeg måtte sette Jonar på fly til Brasov og kjøre etter når bilen hadde fått nye bremser. Jeg karret meg fra vanskelighetene og fravær for service hos VW merkeverksted til en bensinstasjon langs nærmeste motorvei og ringte NAF (det hadde jo tross alt vært litt flaut å ringe NAF fra parkeringsplassen til merkeverkstedet….). Da gikk det slag i slag. På mindre enn en time stod bilen på verksted. Samme mannen som hentet oss langs veien kjørte Jonar og meg til et shoppingsenter mens verkstedet lovet å fikse bilen… Kl 18.00 ble vi hentet tilbake til verkstedet og 1830 var vi på veien igjen. Klokken 2300 fant vi et koselig lite hotell en time øst for Budapest og en velfortjent hvil gjennom natten, mens Kenneth kunne fortelle at de var trygt fremme i Brasov – og at jeg hadde noen km med «interessant» Romensk landevei foran meg på torsdag.
Torsdag var det igjen ca 630km til Brasov. Heldigvis var motorveien A1 gjennom Romania veldig bra og det gikk unna…. men Kenneth skal ha at lokalveiene gjennom den Romenske landsbygda var heller «interessante». Det var 100-sone der – og de lokale kjørte nok drøyt 130km/t på veiene…. jeg turte av og til å presse Caravella opp i 60km/t når det ikke ristet og slo alt for mye i hjulopphenget…
Det var med andre ord godt å komme frem til Brasov. Heldigvis hadde vi satt av god tid til kjøreturen og takket være et par Tsjekkiske mekanikere rakk vi begge Brasov kvelden før forkonkurransen til VM.
Det gjorde også Jo, Stig og Merethe som hadde valgt å fly Oslo-Buchurest og leiebil derfra til Brasov. Bagasjen deres derimot – inkludert begge flykassene til Jo og Stig (som ikke tok samme fly) lot vente på seg. Forkonkuransen gikk dermed ut for Jo og Stig, men for Kenneth, Matias, Jonar og meg ble forkonkurransen to fine dager med spennende flyging.
Team Norway brukte tiden i forkonkurransen godt – og rutiner ble innarbeidet. Vi hadde ikke noen innleid løper i år – men juniorene våre har blitt større og løper i gang fly som bare det!
Jonar hadde med seg en «ny» Maxa (300g lettere enn den «gamle»), men bremsetrøbbelet i Tsjekkia gjorde at vi ikke rakk å fly det inn på lina i tide til at han kunne bruke dette flyet første dag i forkonkurransen. Jonar fløy Maxa’en han har flydd godt i vårsemesteret hjemme første dagen. Det var vanskelige forhold med kraftige og smale bobler (med dertil kraftig synk ved siden av) og med en ikke altfor lett modell falt han litt igjennom – men gitt forholdene fløy han imponerende bra med sin Maxa Windy (ca 2000g). Dagen ble avsluttet med et par starter på Jonars nye Maxa Light (ca 1700g). Denne ble flittig brukt og fintunet gjennom andre dag i forkonkurransen. Mens flyet ble tunet og fininnstilt dundret han til med fulle tider mens veldig mange andre kom ned veldig fort – og ikke alltid helt hjem.
Veldig bra flydd av Jonar – og veldig bra spottet av Jo og Stig. Arild og Kenneth tok hovedjobben med løping godt hjulpet av juniorene Matias og Jonar for litt avlastning. Det er morro å være en del av Team Norway her i Brasov – en fantastisk gjeng!
Når dagen var over og resultatlistene kom opp – hadde Jonar beste plassering i Team Norway med en høyst respektabel 30. plass (av 84) i dette selskapet – med som sagt splitter nye fly han såvidt har blitt kjent med og ikke helt ferdig med å fly inn. Gratulerer fra stolt pappa !!!