Hei alle,
I går kveld var alle klubbledere i NLF invitert til klubbledermøte på Zoom – der jeg deltok som klubbleder for Cirrus. En svært nyttig erfaring og opplevelse jeg håper NLF tar regelmessig initiativ til fremover.
Det var fire punkter på agendaen for dette møtet:
- Den nye pilot-registreringen til luftfartstilsynet.
- Rekruttering av ungdom
- Sikkerhet – mal for klubbarbeid
- Støtte til landslagsuttøvere fra NLF
Sak nr 1 – tok brorparten av tiden. Jeg prøvde å gjøre notater underveis gjennom foredraget om saksbehandling, EU forordninger, overraskende/uvanlige juridiske vurderinger av luftfartstilsynet og bakgrunn historisk gjennom lang tid. Jeg ga opp… Jeg velger å gjøre det så enkelt at jeg bare melder tilbake at jeg har full tillit til det arbeidet NLF gjør for oss i saken. Jeg har selv ikke registrert meg enda – men må selvfølgelig gjennom dette som alle andre som ønsker å fly modellfly. Til dere pionerer gjennom dette som har meldt tilbake til meg om kurs og kronglete greier – skal NLFs korrigeringer av luftfartstilsynet nå ha sørget for at kurs-delen er fjernet for rene modellflygere. Jeg kan skrive en liten artikkel her om jeg finner det nødvendig når jeg går igjennom denne pilot-registreringen.
Sak nr 2 – er jo en gjenganger alle sliter med. Vi håper alle at noen finner en sukksessoppskrift her…
Sak nr 3 – Det er utviklet en liste av 10 sikkerhetsregler for utøvelse av modellfly. Tanken er at det skal utarbeides en mal for sikkerhetsarbeid i klubbene og vi ble invitert til deltakelse i dette arbeidet. For oss i klubben som deltar i konkurranser føler jeg vi tenker sikkerhet og snakker sammen om dette. Jeg har ikke så god kontakt jeg skulle ønske med dere medlemmer som flyr og benytter plassen utenom konkurranser. Jeg vet mange av dere er erfarne piloter, men de siste årene har det kommet nye regler for vår hobby – og forutsetningene for å kunne fortsette «som før» ligger i de sikkerhetsystemer som NLF har utarbeidet for oss mot luftfartsmyndigheter. Vi plikter derfor uansett hvor lang erfaring vi måtte ha å følge opp dette med sikkerhet. Både erfarne og mindre erfarne piloter.
Sak nr 4 – Dette punktet var vi bare raskt igjennom pga tiden vi hadde til rådighet på slutten. Tanken bak dette er ikke at NLF skal støtte hver enkelt utøver for spissing av ferdigheter innen sin gren. Men man tror det kan være mye å hente på f.eks. mental trening og konsentrasjon / utestengelse av forstyrrende elementer. Dette med mental og psykisk trening i konkurranse finner jeg spennende å gleder meg til å se hva blir til.
Jeg vet det bare er onsdag – men ønsker alle en god flyhelg når den kommer !
hilsen Arild