Tredje runde i årets Samaba Liteseat Cup er unnagjort, og vinner ble:
Endelig, Stein-Vidar!
7 mann stilte til start: Otto & Otto, Henri, Stein-Vidar, Morten, Kjell og ikke minst: Finn Krogvig som fløy seg rett inn i F5J. Ikke mye som er glemt her 🙂
Stein-Vidar tråkka til med 3 tusen poengere og sikret med det seieren med god margin til Kjell. Morten på siste pallplass, og Henri noe uvant utenfor pall… Finn tok femte plassen, mens Otto & Otto sloss om siste og nest siste plass. Undertegnede vant glatt denne med en brutal spydlanding flere hundre meter unna!
Været var stort sett overskyet med 4 – 5 m/s vind. Ble mye bølge flyging høyt fremme sørpå. Vi avsluttet rundt kl. 20 etter 4 fullførte runder. Da stilnet det av og ble litt termisk aktivitet igjen. Burde være mulig å fly til kl. 21 de neste rundene.
Før start hadde Otto De Beche litt problemer med «dårlig kontakt» i flyet. Dette ble raskt tracet til litt slappe pinner i den ene batteri kontakten. Utvidet ørlite grann, og det fungerte perfekt. Dette skulle ironisk nok være en medbringende årsak til undertegnedes fatale krasj. Under start i ca. 60 – 70 meters høyde høres kraftige vibrasjoner i flyet, og deretter ingen kontakt. Flyet går i 60 graders vinkel rett ned i jordet ca. 100 m. fra enden av flystripa sørover. Her er det myk jord, så kroppen stod ca. 15 cm ned i jorden, med joiner brekt og begge (1300 g) vinger totalt ødelagt. Kroppen har en liten skade bak canopy. V-halen er uberørt. All elektronikk/motor fungerer.
Årsak: Brekt propellblad! Dette er andre gang jeg brekker et Cam propellblad fra Aeronaut. Første gangen gikk det bra… Motor gikk på ca. 350W under hendelsen, og bør tåle mye mere enn dette. Pga vibrasjoner løsnet batteri kontakten fra regulator, og derfor ingen kontakt. Aldri mere Cam propeller i F5J! Og sjekke god kontakt i batteri kontakter.
Grunnen til at jeg vet det brakk i lufta er fordi jeg fant propell bladet på et annet jorde under leting etter canopy (som Morten fant).
Resultater fra kvelden finnes under: